vrijdag 1 augustus 2008

Kleine Laro historie

In de jaren 70 wilde het Ministerie van Defensie de uit de jaren 50 daterende Willys en Nekaf jeeps gaan vervangen. Aangezien de Munga en de DAF 66YA niet geschikt werden bevonden, koos men uiteindelijk voor de Britse landrover en goede terreinvaardigheid.
In 1975 kreeg British Leyland een bestelling voor 2625 landrovers (2.000 stuks type 88, serie III, met een halve ton laadvermogen en 625 stuks type 109, serie III, laadvermogen 3/4 ton) en in de daarop volgende jaren diverse nabestellingen tot een totaal van ongeveer 5000 stuks.
In het totaal zijn er bij de KL 2854 van het type 88 AD (Algemene dienst), 1543 van het type 109 AD, 524 van het type 109 GWT (Gewondentransport) en 250 van het type 109 Commando/Verkenning in gebruik geweest.

Het type '109' met de langere wielbasis was bij diverse strijdkrachten overal ter wereld in gebruik. Evenals de '88' ligt het reserve wiel op de motorkap en is de canvas top afneembaar. Het eigen gewicht van de '109' bedraagt 1750 kg.
Voor de landmacht werden dus 250 landrovers van dit type omgebouwd tot verkenningsvoertuig. Daartoe werd het reservewiel, op een speciaal daarvoor gemaakt rek, achterop de laadbak gemonteerd en werd voor de radiateur een takkenrek aangebracht. Met afgenomen kap en neergeklapte voorruit had de wagen een zeer laag silhouet van ca. 1 meter. Achterin de laadbak kon de MAG mitailleur op een draaibaar onderstel (MAG-Affuit) worden geplaatst.


Dit was de verkenningsbak waarin ik reed (KX-42-70)

Mijn landrover is gemaakt in 1979 en heeft als eerste toelatingsdatum 30-06-1980. Dus is in 1980 in gebruik genomen bij defensie en heeft dienst gedaan tot vermoedelijk 1992/93. Daarna is hij verhuisd naar de Domeinen.
De eerste particuliere eigenaar heeft de landrover bij de Domeinen aangekocht in 2002 en kwam als burger voertuig op de weg op 20-06-2002. Deze eerste eigenaar heeft hem gebruikt voor de jacht in Groningen en omgeving.
Ik ben nu de tweede eigenaar en hij staat per 31-07-2008 (vandaag) op mijn naam. Altijd leuk om te weten.

Wat ik mij nu afvraag is hoeveel van die 250 Verkennings Landrover zijn nu in particulier bezit en hoeveel daarvan zijn terug gebracht in originele staat. Niet veel denk ik. Dus daarom lijkt het mij leuk om deze helemaal terug te brengen naar originele staat.

1 opmerking:

Unknown zei

hallo,

al vaker op je weblog gekeken. Leuk dat je er zo veel over schrijft.

Nou heb ik zelf ook een Laro 109 ex-defensie en herken veel van mijn wagen in die van jouw. Alleen ligt mijn reservewiel voorop, en de bijl/schop op de achterklep.
De mijne moet/zal haast wel geen commando/verkenningsvoertuig zijn.
Voor de rest zouden jouw foto's zo in mijn fotoboek passen.

Heb jij enig idee waarvoor de chassisbalk voor de bumpers uit komt ?
Heb jij een adres voor een antenne met bijhorende voet ?

met vriendelijke groene groet
Wouter Arzoni, Witmarsum