maandag 25 augustus 2008

Waterpomp perikelen

Inmiddels zijn we weer enige tijd verder. Heb ik nog wat aan de Laro gedaan? Ja, dat heb ik zeker, alhoewel niet datgene wat ik eigenlijk er aan wilde doen.
De zijramen heb ik aan een inspectie onderworpen en 1 raam bleek vrij rot te zijn. Gelijk op Marktplaats gekeken en daar vond ik 2 raampjes. Die heb ik gelijk vorige week vrijdag opgehaald. De profieltjes voor de zijramen waren besteld en zijn inmiddels al binnen. Alleen ik heb nu nog geen tijd gehad om die te plaatsen.

Terug naar huis, van het ophalen van de ramen, werd de lekkage van de koelvloeistof alleen maar groter. Onderweg nog naar een benzinepomp gereden en daar 4 Ltr koelvloeistof gehaald om het geheel bij te gaan vullen. Zodra ik de radiatordop losgedraaid had begon de koelvloeistof van onderuit de Laro te stromen. Oei... Foute boel... Gelijk weer de dop erop gedraaid en door naar huis gereden. Teiltje eronder en kijken waar het lekte. Aanvankelijk dacht ik dat de omloopslang lek of poreus zou zijn. Dus zaterdag maar een nieuwe slang gehaald.
Zaterdag de gehele dag gesleuteld om alles weer goed te krijgen. Je moet nl. eerst de helft wegslopen om er bij te kunnen. Al met al, slang vervangen en daarna de koelvloeistof bijgevuld. Chips.... Hij blijft lekken. Dus het was niet de slang. Dan even verder kijken. De pakking van de waterpomp dus. Weer alles eruit gesloopt en de waterpomp verwijderd. De pakking vertoonde inderdaad sporen van lekkage. Hierna de boel weer in elkaar gezet met vloeibare pakking. Vloeibare pakking heeft minimaal 24 uur nodig om uit te harden voordat je er koelvloeistof bij kunt gooien. Dus dat werd wachten tot zondag avond.
Netjes gewacht en op hoop van zegen koelvloeistof erbij gegooid. Het mocht echter niet baten. Weer lekkage. Dan toch maar een nieuwe pakking bestellen. Zo gezegd zo gedaan. En de nieuwe pakking was besteld.
Afgelopen zaterdag de nieuwe pakking geplaatst en met gekruiste vingers er koelvloeistof bij gedaan. Helaas... Om er wanhopig van te worden, maar weer lekkage. Wat nu?
Weer alles weggehaald, behalve de slangen en de waterpomp. Nu weer koelvloeistof bijgevuld en kijken waar nu het koelvloeistof daadwerkelijk vandaan komt. Eureka... het is de waterpomp zelf. Er lekt koelvloeistof via de as, wat vermoedelijk komt doordat er speling op de as van de pomp is gekomen.

Een nieuwe waterpomp is inmiddels besteld. Ik hoop dat die vandaag of morgen aan huis wordt geleverd, zodat ik het koelvloeistof probleem eindelijk kan oplossen. Dan kan ik ook weer verder met het opknappen van de Laro.

1 opmerking:

kees zei

Ach, zo heb je in ieder geval een mooie nieuwe pakking en slang. Die geven je de komende jaren geen problemen meer.