vrijdag 15 augustus 2008

Dag 16 - Lekkage?

Vandaag (donderdag) weer een aantal uurtjes aan de Laro geklust. Dit keer ben ik even met de motorkap bezig geweest en met de linker portier. Hier heb ik het raam van losgeschroefd, wat niet zo makkelijk ging. De twee stangen van het raam waren aardig aangedaan van roest, waardoor het gehaal aardig vast zat. Toch los gekregen en vervolgens het raamwerk aan een inspectie onderworpen. De profieltjes voor de ruitjes moeten worden vervangen, dus die ga ik bestellen en hier en daar zitten aardig wat roestplekken. Als de profieltjes binnen komen zal ik het raamwerk onderhanden gaan nemen. Vervolgens ben ik met de linker deur bezig geweest. Deze zal ik zaterdag in de verf gaan zetten.

Tussentijds heb ik nog even een ritje gemaakt. Dochter van school gehaald en weer weggebracht (tussen de middag). Na terugkomst stroomde er koelvloeistof op de straat. Gelijk een plastic teiltje onder gezet en binnen een mum van tijd hield het stromen op. Ongeveer een half koffiebekertje lag in het teiltje. Dit verdiende een nadere inspectie. Echter ik kon niet goed zien waar het vandaan kwam. Terug de cabine in en de motor weer aangezet. Al draaiende zag ik "geen" lekkage. Maar nadat ik de motor had uitgezet stroomde de koelvloeistof weer naar beneden. Enkele tellen later hield het weer op. Weer ongeveer een halve koffiebekertje. Nou, daar sta je dan te kijken. Gelijk er onder gekropen om te zien waar het nu vandaag gekomen was. Geen idee, want ik kon er niet goed bij om het te bekijken.

Na schooltijd ben ik mijn dochter weer gaan ophalen van school. Bij thuiskomst gelijk maar weer onder de Laro gekeken naar een mogelijke lekkage. En.... Geen druppel. Nu vraag ik me toch af wat het geweest zou kunnen zijn. Geen idee.....

Hierna het afkrabben weer hervat. Ook ben in nog met de rechter deur bezig geweest. Deze ging wel dicht, maar ik kon hem niet op slot doen. Eerst dacht ik dat het slot kapot zou zijn, dus vandaag heb ik er maar eens goed naar gekeken. Wat blijkt nu, het slot kent twee standen. Als hij in zijn tweede stand zit kan je het slot op slot doen. Zit hij in de eerste stand, dan kan dat niet. Op de een of andere manier kon ik het slot niet in de tweede stand krijgen, zodat ik de deur op slot kan doen. Bij nadere inspectie bleek, dat de deurrubbers er voor zorgden dat de deur niet geheel op zijn plaats kwam en iets uitstak. Dit heb ik nu inmiddels verholpen en kan de deur weer netjes op slot gedaan worden.

Hierna vond ik het voor vandaag weer even welletjes....

5 opmerkingen:

kees zei

Wat betreft de lekkage: vroeger zei men van een Engelse motorfiets "als er geen olie onder ligt is ie leeg."

De Laro is ook Engels... Kijk eens in het koelvloeistofreservoir of er nog wat in zit!

Patrick zei

Kees, dat Engelse voertuigen zweten is een bekend fenomeen. Maar dat ze na een ritje koelvloeistof lekken, baart mij wel enige zorgen.

Maar er zit nog wel koelvloeistof in het reservoir. Morgen ga ik het een en ander eens goed nalopen.

Frits zei

Ik heb in augustus ook een "verkenner'gekocht. Dat weet ik nu door jouw info.
Ook op mijn achterklep zitten steuntjes en riempjes voor schep etc., evenals op de motorkap.
Enig idee hoe ik aan een originele achterklep kom?
Ondertussen ga ik rustig door met krabben en schuren...
Groet,
Frits

Patrick zei

Hallo Frits,

Ook een verkenner dus. Leuk, zoals je weet waren er maar 250 van.
De achterklep zou je zelf kunnen modificeren. Alle steunen zitten er nl. op gepopt. Die popnagels even uitboren, de steunen eraf halen en de gaatjes dichten met nieuwe popnagels.
De beugel kan je laten zitten. Die heeft verder geen functie.

Anders zou je kunnen kijken bij Dirk van Dam ( http://www.dvandam.nl/ ).

Laat me eens weten hoe je vordert met de Laro.

Groet, Patrick

Theo zei

Ik volg je verrichtingen al een poos en heb je dan ook gelinkt op mijn site.Voor een echte Laro is er geen geld en ruimte dus dan maar in model.Ik heb dan ook al veel details uit je foto`s kunnen halen!