dinsdag 6 september 2011

Dynamo los

Afgelopen zondag was het nog redelijk goed weer om te sleutelen. Zo af en toe een spettertje regen kon me er niet van weerhouden om wat aan mijn Landrover te doen. In het kader van het 'Grote Onderhoud' de motorkap geopend en eerst een grondige inspectie gehouden. Nog steeds olie langs de kleppendeksel. Hier moet ik toch iets aan doen. Dat zal dan het roken ook weer kunnen verminderen. Tot mijn verbazing zag ik dat de beide V-snaren wel wat slap stonden. Hoe kan dat nou… De Dynamo stond al op zijn hoogste stand. Ik zag dat de spanrol van de V-snaar van de waterpomp naar binnen stond. Dat was dus het euvel. Bij nadere inspectie zag ik dat er een groef gesleten was in deze V-snaar. Doordat hij slap staat is hij tegen zo'n schroefring (of hoe heet zoiets) van de slang van de waterpomp terecht gekomen. Dus de V-snaar moet vervangen worden. Om de V-snaren te spannen wilde ik eerst de dynamo van boven losmaken. Echter de dynamo bleek los te zitten, althans er zat beweging in. Luchtfilter eruit genomen (zie dat de houder roestig is, dat wordt dus z.s.m. behandelen), zodat ik er beter bij kon. Bij het losdraaien van de bovenste moer kwam de dynamo steeds losser te zitten. Wat bleek, een van de twee onderste bevestigingsbouten (voor) was helemaal weg. Dus inplaats van dat de dynamo aan 3 punten vast zat, zat hij nog maar aan 2 punten vast. Oeiiii… Dat was even schrikken. Mogelijk dat ik bij de laatste keer spannen de bout niet goed vastgedraaid heb en onder het rijden (in de loop der tijd) de moer van de bout gedraaid is en zo weg was. Snel een andere bout gezocht. Mijn vader wist er nog wel een paar te liggen (-bedankt Pa) en de dynamo weer goed vast gezet. En de V-snaren weer op spanning gebracht.


Olie vervangen van de Fuseekogels, aandrijfassen gesmeerd en een lijstje opgemaakt voor de volgende sleutelronde. Heb meer olie nodig om de olie van de beide assen te vervangen. Dus dat komt snel aan de beurt. Ook had ik al eerder gezien dat de koplampen roestig zijn van binnen. Dus die moeten ook vervangen worden.

Thuis gekomen gelijk een bestelling gedaan bij Landro, V-snaar en koplampen...

Geen opmerkingen: