woensdag 30 juli 2008

Een lang gekoesterde droom wordt werkelijkheid

28 juni 2008
2 dagen voor mijn vakantie werd mijn aandacht getrokken door een advertentie op marktplaats. Aangeboden werd een Land Rover 109 Pick Up, een ex-leger voertuig. Ik had in het verleden wel meer Land Rovers van dit model aangeboden gezien, maar deze had toch iets speciaals. De foto's bekijkende viel mijn oog meteen op een aantal details, zoals de takkenvanger voor op de bumper, de bevestigingsogen aan de zijkant van het voertuig, de bevestigingspunten voor pioniergereedschap op de motorkap, etc. Details die mij terug brachten naar mijn diensttijd.

Een van de functies die ik bij defensie heb bekleed was o.a. die van chauffeur wielverkenner en deze Land Rover was net zo'n bak als waarmee ik tijdens mijn diensttijd in rondgereden heb. Gelijk maar mijn fotoboeken naar voren gehaald en ja hoor.... (de verschillende details kloppen met de foto's uit mijn fotoboek) Mijn hart begon sneller te kloppen.

Er was al een bod geplaatst voor 500 Euro en een tweede bod van 1000. Tja wat had ik er voor over? Ik had er altijd van gedroomd om na mijn diensttijd ooit nog zo'n voertuig aan te schaffen. Pure emotionele nostalgie en nu deed zich die kans voor. Maar wat doe je als je over twee dagen op vakantie gaat? Gewoon de verkoper in questie mailen en vragen of hij hem 3 weken nog wilt vasthouden. Zo gezegd, zo gedaan en ja hoor hij wilde hem voor mij nog wel vasthouden tot na mijn vakantie.

29 juli 2008
Inmiddels een maand later kan ik de Land Rover in Groningen ophalen. Om 18.00 uur neem ik de trein en kom om 20.53 uur aan in Groningen. Daar wordt ik opgehaald door de verkoper en gaan we naar de Land Rover. Mijn hart begint weer sneller te kloppen als ik hem zie staan. De verkoper verteld nog over de Mercedes en de Jaguar die er naast staan, maar ik heb alleen maar oog voor dat "groene" ding. Loop er omheen en ondervind een brok van herkenning. Deze Land Rover is vrijwel compleet. Mist alleen het rek voor achterop, waar de reservewiel op bevestigd dient te worden (maar die heb ik inmiddels ook al gevonden via Marktplaats). Verder de antennesteun is verwijderd, evenals de oorlogsverlichting op de spatborden voor. Maar die zijn ook nog wel te krijgen en snel te plaatsen.
De Land Rover heeft zo'n 4 lagen verf, wat er aan het afbladderen is. Dus het bekende "HZB" (Hou Ze Bezig) werk is toch niet voor decennia bestemd. Dat wordt dus afkrabben en opnieuw in de verf zetten.
Na de buitenboel bekeken te hebben nog even onder de Laro gekropen en dat zag er ook allemaal goed uit. Even met de hoge drukreiniger schoon spuiten en opnieuw tectyleren, en dan is ie weer als nieuw. Allemaal klusjes voor de komende tijd.

Als je zo praat dan vliegt de tijd. Na de betaling en ontvangst van de papieren begon om 23.50 uur de reis terug naar huis. Volgens de TomTom (die ik meegenomen had) was het 2 uurtjes rijden. Maar het was net even wat langer, omdat de Land Rover niet harder gaat als 100 Km per uur. Onderweg hield de Laro zich erg goed. Het eentonige geluid brachten allerlei herinneringen naar boven. Gelukkig had ik ook nog mijn Mp3 speler mee, zodat er nog enige afleiding was. Onderweg nog even getankt en zo kwam ik om 03.00 uur thuis aan.

Een droom is in vervulling gegaan en het Laro avontuur kan beginnen....

Geen opmerkingen: