dinsdag 7 april 2009

APK Keuring

De tijd vliegt voorbij als je het heel erg druk hebt. Hierdoor had ik ook geen tijd om een update neer te zetten. Eind februari moest mijn Laro APK gekeurd worden. Ik kwam bij een keuringsstation waar ze hem niet wilde keuren en stuurde me naar een gebied met allerlei sloperijen. Daar waren ook diverse keuringstations. Na een uitgezocht te hebben zijn ze bezig geweest met de inspectie van mijn Laro. Rem rechts voor deed het niet goed dus die moest nagekeken worden. En er waren nog wat kleine dingetjes. Terug naar huis en de zaterdag daarna druk bezig geweest met de remmen. Die waren erg vet geslagen. Deze heb ik schoon gemaakt en toen remde de Laro weer naar behoren. Enige dagen later weer terug naar het keuringsstation en alles was in orde. De keurmeester keek toen in de papieren van wanneer de Laro was. Bouwjaar onbekend (1979 staat op het plaatje onder de chauffeurs zitting) maar op de papieren stond dat hij in juni 1980 op de Nederlandse weg is toegelaten. Tja, dus toch niet voor 1980. Dat hield in dat hij aan de roetmeting moest. Aangezien hij al flink rookt, keek de keurmeester me een beetje bedenkelijk aan. "Nou we gaan het maar proberen", was zijn reactie. Bij de eerste meetingen gaf hij veel te hoog aan. Oei, zou hij dan toch afgekeurd worden op de roetmeting? Diverse keren hebben we het geprobeerd maar iedere keer gaf de meter te hoog aan. Boven de 2 en het moest onder de 2 zijn. Een monteur kwam erbij staan en zei dat het waarschijnlijk aan de afstelling ligt tussen de verhouding lucht en diesel. De goede man is even onder de motorkap gedoken en bezig geweest met afstellen. Langzaam ging de meter naar beneden maar bleef toch net boven de 2 hangen. Oke, dan even wat spul bij je diesel en bij de olie. Even een rondje rijden en dan weer testen. Zo gezegd zo gedaan en.... Jawel, onder de 2 en de Laro werd goed gekeurd. Ik weer blij.
Een advies van de keurmeester: "Vraag in Engeland een geboorte certificaat op, waanneer bij gebouwd is. Dat is in 1979 en als je die hebt en je laat de laro omzetten van grijs naar geel kenteken, dan dat certificaat erbij doen. Dan wordt de bouwjaar bijgeschreven en hoeft hij volgend jaar niet meer voor de roetmeting...."

Geen opmerkingen: